Στα διαλυτήρια για «παλιοσίδερα» έχουν οδηγηθεί 806 πλοία από τις αρχές του 2009 λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, αριθμός κατά πολύ μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του 2008. Μάλιστα, μόνο κατά τη διάρκεια των πρώτων 20 ημερών του Αυγούστου οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια 104 σκάφη, σύμφωνα με στοιχεία της N. Cotzias Shipping Consultants (NCSC).
Από τα 806 πλοία που έχουν πάρει «ρότα» προς τα διαλυτήρια τα 412 είναι πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου (τα 295 είναι Bulkers & 117 είναι MPP/ Tweendeckers) με συνολική χωρητικότητα 12,3 εκατομμύρια τόνους dwt. Αριθμός ιδιαίτερα αυξημένος εάν λάβουμε υπ’ όψιν ότι το 2008 οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια 140 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου με χωρητικότητα 5,5 εκατομμύρια τόνους dwt, ενώ το 2007 οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια μόνο 36 πλοία ξηρού φορτίου με χωρητικότητα 0,5 εκατομμύριο τόνους dwt.
Επίσης, από τις αρχές του έτους έως και την 20ή Αυγούστου οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια 155 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Containers) με συνολική χωρητικότητα 4,7 εκατομμύρια τόνους ή περίπου μεταφορικής ικανότητας 2.350.000 εμπορευματοκιβωτίων (20ft Containers). Ο μέσος όρος ηλικίας απόσυρσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι τα 27 χρόνια.
Για το ίδιο διάστημα έχουν αφαιρεθεί από την ενεργό δράση του παγκόσμιου στόλου:
• 101 πλοία Roll On / Roll Off (RoRo) περίπου 1.25 εκατομμυρίου συνολικού τονάζ (dwt) από τα οποία τα 2/3 είναι πλοία αποκλειστικής μεταφοράς αυτοκινήτων (Pure Car Carriers/ Vehicles Carriers). Ο μέσος όρος ηλικίας απόσυρσης αυτών είναι τα 28 χρόνια.
•101 δεξαμενόπλοια (Tankers / Product / Chemicals) και πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και φυσικού αερίου (LNG). H συνολική χωρητικότητα των δεξαμενόπλοιον που απεσύρθησαν για το 2009 ανέρχεται στα 4,7 εκατομμύρια τόνους.
•37 πλοία (Reefers / Passenger / Tugs / Stern Trawlers) συνολικής χωρητικότητας 300.000 τόνων dwt που έχουν αποσυρθεί έως σήμερα.
Προτιμούν Ινδία
Από τις χώρες που διαλύουν πλοία την ηγετική θέση, όπως αναφέρεται στα στοιχεία της N. Cotzias Shipping Consultants (NCSC), έχει η Ινδία με ένα συνολικό αριθμό πλοίων 342, από τα οποία το μεγαλύτερο ποσοστό 93% (310 πλοία) είναι dry cargo vessels, ενώ το υπόλοιπο 7% (32 πλοία) είναι δεξαμενόπλοια. Ακολουθεί η Κίνα έχοντας απορροφήσει μόνο 181 πλοία και το Μπανγκλαντές να έχει την Τρίτη θέση με 133 πλοία εκ των οποίων ένας μεγάλος αριθμός είναι δεξαμενόπλοια. Ακολουθούν το Πακιστάν και η Τουρκία που έχουν περίπου 60 πλοία η κάθε χώρα. Το Πακιστάν όμως υπερτερεί στο μέγεθος των πλοίων που έχει εξυπηρετήσει σε σχέση με τα μικρότερα πλοία που εξυπηρετεί παραδοσιακά πάντα η Τουρκία.
Η μέση τιμή προσφοράς από όλα τα διαλυτήρια παγκοσμίως έχει αυξηθεί αισθητά για τον μήνα Αύγουστο, φθάνοντας στα 280 δολάρια ανά τόνο όταν τόσο ο Ιούλιος όσο και ο Ιούνιος κυμάνθηκαν στα 250 δολάρια ανά τόνο, ενώ τον Μάιο ήταν στα 230 δολάρια ανά τόνο.
Ολική απώλεια
Εκτός των διαλυτηρίων καταγράφονται και άλλες αιτίες απόσυρσης πλοίων από τον παγκόσμια ενεργό στόλο. Σύμφωνα με την N. Cotzias Shipping Consultants (NCSC) περί τα 233 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ή έχουν χαθεί ολοκληρωτικά (60 πλοία έγιναν total Loss) ή έχουν εμπλακεί σε κάποια σύγκρουση (173 πλοία) οπότε και δεν ανήκουν στον «ενεργό στόλο» πλέον. Το σύνολο του τονάζ που απαρτίζουν τα 233 πλοία είναι 2,6 εκατομμύρια τόνοι συνολικής μεταφορικής ικανότητας που πλέον δεν ανταγωνίζεται για τα διαθέσιμα φορτία. Ο παγκόσμιος ενεργός στόλος ξηρού φορτίου απαρτίζεται αυτή τη στιγμή από 29,800 πλοία συνολικής χωρητικότητας 691 εκατομμυρίων τόνων. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι τα 19 χρόνια. Οι παραγγελίες για νέες κατασκευές πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι 4263 πλοία, συνολικής ικανότητας μεταφοράς 360 εκατομμυρίων τόνων.