Σημαντική αύξηση θα παρουσιάσει ο αριθμός των νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου που θα «μπουν» στην ενεργό δράση το 2010, σε μια χρονική στιγμή που οι ναύλοι της συγκεκριμένης αγοράς παραμένουν ακόμη σε επίπεδα που δεν ικανοποιούν τις λειτουργικές ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών.
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «Ν. Cotzias Shipping Consultans» φέτος αναμένεται να παραληφθούν από τα ναυπηγεία 1.812 νέοτευκτα πλοία ξηρού φορτίου, ενώ το 2009 παρελήφθησαν 593 πλοία. Το 2011 αναμένεται μείωση του αριθμού νεότευκτων στα 1.255, το 2012 θα μειωθούν ακόμη περισσότερο στα 476 και το 2013 στα 101, με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι σήμερα από το βιβλίο παραγγελιών.
Να σημειωθεί ότι το 2009, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης και της σημαντικής μείωσης των χορηγήσεων από τις τράπεζες, ακυρώθηκαν παραγγελίες για 434 πλοία τα οποία αντιπροσωπεύουν 27 εκατ. τόνους dwt και αντιστοιχούν στο 10% των συνολικών παραγγελιών, οι οποίες ανέρχονται σε 4.266 πλοία χωρητικότητας 298,9 εκατ. dwt.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «Ν. Cotzias Shipping Consultans», τα επόμενα έτη θα μπει στην αγορά μεγάλος αριθμός νεότευκτων πλοίων όλων των κατηγοριών, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει αρκετά προβλήματα στην προσπάθεια εξισορρόπησης των ναύλων. Ωστόσο, η ελπίδα των ανθρώπων της ναυτιλίας για σταθεροποίηση και ανάπτυξη της ναυλαγοράς στρέφεται τόσο στην αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας που έχει αρχίσει σιγά αλλά σταθερά να ανακάμπτει, όσο και στην περαιτέρω αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια.
Βάσει των στοιχείων από τις παραγγελίες πλοίων, έως και το 2015 αναμένεται:
– Να παραληφθούν περί τις 705 μονάδες Capes χωρητικότητας 141,7 εκατ. dwt, ενώ ο υφιστάμενος στόλος αποτελείται από 896 μονάδες 161,7 εκατ. dwt.
– Στα Panamaxes αναμένεται να παραληφθούν 674 μονάδες 54,4 εκατ. dwt, ενώ ο υφιστάμενος στόλος αποτελείται από 1.525, χωρητικότητας 111,9 εκατ. dwt.
– Στα Supramaxes, οι παραγγελίες αντιστοιχούν σε 900 πλοία χωρητικότητας 50,8 εκατ. dwt, ενώ ο υφιστάμενες στόλος αποτελείται από 868 μονάδες χωρητικότητας 46,8 εκατ. dwt.
– Στα bulkers, για την κατηγορία των πλοίων που είναι μεγαλύτερα των 20.000 dwt και μικρότερα των 37.000 dwt, υπό παραγγελία βρίσκονται 742 μονάδες χωρητικότητας 23,06 εκατ. dwt, ενώ ο υφιστάμενος στόλος αποτελείται από 2.078 μονάδες χωρητικότητας 57,89 εκατ. dwt.
Handymaxes – Handies
Στον τομέα των Handymaxes – Handies, βάσει των υπαρχόντων στοιχείων, αναμένεται να παραληφθούν μόλις 67 μονάδες συνολικής χωρητικότητας 2,8 εκατ. dwt, ενώ ο υπάρχων στόλος ανέρχεται σε 768 μονάδες χωρητικότητας 54,7 εκατ. τόνων.
Πάντως, το 2009 ήταν χρονιά–ρεκόρ σε ό,τι αφορά τις διαλύσεις οι οποίες έφθασαν τα 1.244 πλοία, αριθμός που αντιπροσωπεύει το σύνολο της «διαλυτικής δραστηριότητας» για τα έτη από το 2004 έως και το 2008. Δηλαδή, μέσα σε ένα χρόνο οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια τόσα πλοία όσα τα τελευταία πέντε χρόνια μαζί.
Δεξαμενόπλοια
Θετική χρονιά για τα δεξαμενόπλοια θεωρείται το 2010, σύμφωνα με την Dalhman Rose, η οποία προχώρησε σε αύξηση της τιμής στόχου των μετοχών των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών υγρού φορτίου. Οι αναλυτές της Dalhman Rose εκτιμούν πως ο ΟΠΕΚ θα αυξήσει την παραγωγή του. Επίσης αύξησαν τις προβλέψεις τους όσον αφορά τα ναύλα. Για τα VLCC προβλέπει μέσο ημερήσιο ναύλο τα 50.000 από 35.000 που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση και για τα Suezmax 37.000 από 32.000.
Εν τω μεταξύ, η εταιρεία Genco Shipping & Trading, συμφερόντων Πήτερ Γιωργιόπουλου, παρέλαβε από τα ναυπηγεία Sundong, το νεότευκτο Capesize, «Genmar Claudius» χωρητικότητας 170.000 dwt. Με την προσθήκη αυτή, ο στόλος της εταιρείας διαθέτει 35 εν ενεργεία φορτηγά, εκ των οποίων 9 capesize, 13 panamax, 7 handymax και 6 handysize.