Η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση αλλά και οι πολλές παραγγελίες νέων πλοίων, κυρίως ξηρού φορτίου, οδήγησαν στα διαλυτήρια, κατά το πρώτο οκτάμηνο του τρέχοντος έτους, 806 πλοία με συνολική χωρητικότητα 12,3 εκατομμύρια τόνους dwt εκ των οποίων τα 412 ήταν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου (τα 295 ήταν Bulkers και τα 117 ήταν MPP/ Tweendeckers).
Η αύξηση του αριθμού των πλοίων που οδηγούνται προς διάλυση εκτιμάται ως θετική εξέλιξη από ναυλομεσιτικούς κύκλους. Ωστόσο, σε αναφορά της εταιρείας N. Cotzias Shipping Consultants (NCSC) οι διαλύσεις πλοίων χαρακτηρίζονται ως «ασπιρίνες» για τον ισχυρό πονοκέφαλο που προκαλεί η αναμενόμενη μεγάλη αύξηση της χωρητικότητας στα πλοία ξηρού φορτίου. Διότι έως το 2016 στον ενεργό στόλο ξηρού φορτίου αναμένεται να προστεθούν 4.263 πλοία με συνολική χωρητικότητα 360 εκατομμύρια τόνους dwt όταν σήμερα τα πλοία ξηρού φορτίου είναι 29.800 με συνολική χωρητικότητα 691 εκατομμύρια τόνους dwt και μέσο όρο ηλικίας τα 19 έτη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ορίζοντας παράδοσης των 4.263 πλοίων που έχουν παραγγελθεί σε διάφορα ναυπηγεία ανά τον κόσμο είναι μέχρι το 2016. Ειδικότερα: το 2009 πρέπει να παραδοθούν ή ήδη έχουν παραδοθεί 933 συνολικής χωρητικότητας 47,7 εκατομμυρίων τόνων dwt. Το 2010 αναμένεται να παραδοθούν 1.703 πλοία με χωρητικότητα 116 εκατομμυρίων τόνων dwt, το 2011 θα παραδοθούν 1.132 πλοία με χωρητικότητα 86 εκατομμύρια τόνους dwt και το 2012 αναμένεται να παραδοθούν 400 πλοία με χωρητικότητα 36 εκατομμυρίων τόνων dwt. Τα υπόλοιπα πλοία εκτιμάται ότι θα παραδοθούν σταδιακά έως και το 2016.
«Υπολογίζεται ότι ακόμη και 20 εκατομμύρια τόνοι να αφαιρεθούν το 2009 από τον ενεργό στόλο, είτε με μορφή διάλυσης – απόσυρσης, είτε με μορφή ολικής καταστροφής – ναυαγίων, το συνολικό τονάζ που αναμένεται να εισέλθει στον ενεργό στόλο είναι ανησυχητικά μεγαλύτερο ειδικά για το 2010 και προξενεί πολλά ερωτήματα στο κατά πόσο τελικά οι διαλύσεις είναι απλά μια “ασπιρίνη για τον πονοκέφαλο”», αναφέρεται στην έκθεση της N. Cotzias Shipping Consultants (NCSC).
Σε Ελληνες το 14,8%
Οι Ελληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται σήμερα 3.135 πλοία (άνω των 1000 gt) με συνολική χωρητικότητα 169,45 εκατ. dwt, αντιπροσωπεύοντας το 14,8% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση 2008 – 2009 της ΕΕΕ. Tο ναυπηγικό πρόγραμμα των Ελλήνων εφοπλιστών είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων. Ειδικότερα για τα υπό ελληνική σημαία πλοία ο μέσος όρος μειώθηκε στα 9 έτη, ενώ των υπό ξένη σημαία, αλλά υπό ελληνική διαχείριση, μειώθηκε στα 11,9 έτη από τα 12,5 που ήταν το 2008.
Πού ενισχύθηκαν
Από τα υπάρχοντα στοιχεία προκύπτει ότι οι Ελληνες ενίσχυσαν τη θέση τους, παγκοσμίως, στα επιβατηγά πλοία και στα πλοία μεταφοράς υγραερίου. Ειδικότερα:
– Στα δεξαμενόπλοια οι Ελληνες ελέγχουν το 22,3% του παγκόσμιου στόλου έναντι 22,9% πέρσι και το 20,4% της χωρητικότητας έναντι 20,9%.
– Στα Ore & Bulk Carriers, οι Ελληνες ελέγχουν το 18,1% του παγκόσμιου στόλου έναντι 19,8% πέρσι και το 19,1% σε χωρητικότητα, έναντι 21,9% πέρσι.
– Στα χημικά, ελέγχουν το 9,4% έναντι 9,8% και στη χωρητικότητα το 13,3% έναντι 14%.
– Στα μεταφοράς υγραερίου, ελέγχουν το 9,8% έναντι 8,9% όσον αφορά τον αριθμό πλοίων, και το 6,9% από 6,6% όσον αφορά τη χωρητικότητα.
– Στα επιβατηγά ελέγχουν το 6,7% έναντι 6,5% πέρσι και το 6% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
– Στα πλοία μεταφοράς συνδυασμένων φορτίων, δηλαδή φορτώνουν διάφορα προϊόντα, ελέγχουν το 5,6% έναντι 7,4% το αντίστοιχο περσινό διάστημα, και η χωρητικότητά τους αντιπροσωπεύει το 4,6% της παγκόσμιας χωρητικότητας έναντι 6% πέρσι.
– Στα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ελέγχουν το 4,5% του παγκόσμιου στόλου έναντι 4,6% πέρσι και το 5,7% της χωρητικότητας έναντι 5,9%.
30 δισ. για 777 πλοία
Παρά τις δυσκολίες, οι Ελληνες πλοιοκτήτες δεν ανέστειλαν την προσπάθεια για την ανανέωση των στόλων τους.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία οι Ελληνες εφοπλιστές εμφανίζονται να έχουν επενδύσει περισσότερα από 30 δισ. δολάρια για τη ναυπήγηση 777 πλοίων με συνολική χωρητικότητα 69.238.181 εκατ. dwt. Ναυπηγούν 22 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 296 δεξαμενόπλοια, 419 φορτηγά πλοία, τρία επιβατηγά και 37 πλοία διάφορων τύπων. Από τα υπό ναυπήγηση πλοία, 381 μονάδες συνολικής χωρητικότητας 37,7 εκατομμυρίων τόνων θα υψώσουν την ελληνική σημαία. Από τα 381 πλοία που ενεγράφησαν στο εθνικό νηολόγιο τα 205 είναι φορτηγά πλοία, τα 150 δεξαμενόπλοια, τα 10 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα 10 πλοία γενικού φορτίου και τα 6 πλοία είναι τύπου Ro – Ro.